Huomenna on juhlan päivä – Pelimaailma pääsee viimein tylsistä latausruuduista eroon!

26.11.2015

Oletko koskaan miettinyt, minkä takia niin monissa peleissä näytetään nykyisin lataamisen aikana tiimalasin ja muiden härpäkkeiden lisäksi pelivinkkejä tai tietoja pelimaailman tapahtumista? Kenties olet ajatellut, että kyseessä on ollut täysin pelifirmojen harkinnanvarainen asia, mutta näin ei välttämättä olekaan aina asian laita.

Namco Bandailla on ollut vuodesta 1995 lähtien patentti latausruutujen aikana pelattaville minipeleille. Vaikka pelikoneet latausruutujen aikana käyttävätkin suurimman osan prosessointitehostaan ladatakseen uutta materiaalia pelaajalle, ei olisi minkäänlainen ongelma mahdollistaa minipelien pelaamista odotellessa. Joskus aikanaan pelitoimittajamme muistaakin männävuosina törmänneensä muun muassa kaksinpelinä pelattavaan Pongiin tai muihin vastaaviin latausaikoina pelattaviin keveisiin hassutteluihin, jotka itse asiassa saivat toisinaan jopa odottamaan latausruutuja.

Namco Bandai on omistanut patentin 20 vuotta, minkä aikana muut firmat ovat joutuneet maksamaan firmalle olettavasti korkeita summia, mikäli ovat halunneet päästä käyttämään latausruutuja hauskanpitoon.

Toivon mukaan yhä useammat pelit ottaisivat nyt erilaiset minipelit käyttöön latausruutuihin, sillä nykyisin etenkin peliä alottaessa saattaa joutua vartomaan pitkän tovin ainaisia kierrätettäviä pelivinkkejä katsellen.

Maailmalla järjestetään huomisen patentin umpeutumisen juhlalle Loading Screen Jamit, eli tapahtuma, jossa indie-kehittäjät kisaavat mahdollisimman hyvien latausruutuminipelien tekemisestä.

Lisää luettavaa