Hittipeli Braidin kehittäjä tylyttää: Pelikehittäjät eivät omaperäisiä, pelit lapsellisia

14.05.2013

Usein törmää käsitykseen, että indie-pelit ovat suuria ja kaupallisia pelejä innovatiivisempia ja omaperäisempiä, mutta onkohan kuitenkaan näin. Braidin pääkehittäjä Jonathan Blow on ainakin eri mieltä.

”Mitä indie-kehittäjiin tulee, en pitäisi heitä innovaation perikuvina,” Blow tokaisee Gamasutran haastattelussa. ”Jotkut indie-kehittäjät ovat innovatiivisia, mutta kun asiaa katsoo määrän kannalta, valtaosa indie-tekijöistä kopioi muiden pelejä muutamilla muutoksilla aivan samoin kuin valtavirrankin kehittäjät. Katsokaa vaikka kaikkia iPhone-pelejä!”

Blow ei kuitenkaan päästä helpolla koko pelialaakaan:

”Valtaosa peleistä on todella lapsellisia ja jopa vähän noloja,” Blow kuvailee. ”Se on selvää kenelle tahansa, joka ei ole kokonaan sulautunut pelikulttuuriin. Jos olet mukana kulttuurissa, sitä voi olla vaikeaa nähdä.”

Esimerkiksi Quantic Dreamin pelikehittäjä David Cage on todennut, että peliteollisuuden pitäisi kasvaa aikuiseksi. Blow ei kuitenkaan ole samaa mieltä edes siitä.

”Mitä tulee siihen, pitäisikö pelien aikuistua, en ole varma pitääkö pelien tehdä mitään,” Blow kiertelee. ”Olisihan se tosin mukavaa, jos pelit muuttuisivat keskimäärin kypsemmiksi.”

Lisää luettavaa