Haastattelussa XCOM 2:n tekijä

15.07.2015

Englanninkielinen sivusto Lazygamer.net haastatteli strategiapeli XCOM 2:n johtavaa tuottajaa Garth DeAngelista. Haastattelija kysyi, miten pelistudio pystyy luomaan niin vahvan siteen pelaajan ja tämän hahmojen välille.

Olemme huomanneet, että pelaajille XCOMin tarina on yhtä kuin pelaajan omien sotilaiden tarina. Se tarina koostuu sellaisista asioista kuin lähes mahdottomien luotien osumisista (ja niistä seuraavasta omasta pelastumisesta), alokkaiden nousuista kehäketuiksi sekä pelin aidosti kohtalokkaista uhrauksista ja vaihtokaupoista, joita pelaaja joutuu komentajana tekemään.

Pelaaja joutuu välillä menettämään alaisiaan, ja olivatpa ne sitten nimetty ystävän mukaan tai muuten vain arvokkaita sotilaita, se tekee kipeää. Luulen, että kun kokeneet XCOM-pelaajat näkevät pelin demon, he ajattelevat ”Jep, tulen taas menettämään hyviä miehiä, on aika kovettautua”. Aiemmin XCOM: Enemy Unknownia pelannut pelaaja tietää jo, miltä menetys tuntuu. Se, että pelissä pystyy nyt uutena ominaisuutena nostamaan tovereitaan olalleen ja kantamaan heidät evakkoon, nostaa jännitystä entisestään. Tämä tiukentaa selviytyviin hahmoihin muodostuvaa sidettä entisestään.

Xcom-2-1

Luvassa on myös monenlaisia uudistuksia oman tiimin varalle.

Olemme lisänneet hahmoille tällä kertaa paljon enemmän kustomoitavuutta. Pelaaja voi vaihtaa hahmojen sukupuolta, kansallisuutta ja aksenttia sekä tehdä lukuisia erilaisia näkyviä muutoksia. Annamme pelaajalle paljon entistä suuremman määrän palasia, joilla leikkiä – enemmän aksentteja, naamaräätälöintiä, poseerauksia ja avattavia ominaisuuksia veteraanihahmoille. Siinä lueteltuna muutama teaser.

Xcom-2-2

Haastattelija kysyi myös huolestuneena E3-videollakin näkyneen Overwatch-tähystysominaisuuden käytöstä. Toiminto on aiemmin aiheuttanut närää, sillä sen on tarkoitus laittaa hahmot piiloon ampumaan seuraavaksi vuoroaan suorittavia vihollisia, mutta aiemmin jokainen tähystävä hahmo on ampunut kutinsa pois jo ensimmäiseen viholliseen, minkä jälkeen muut viholliset ovat saaneet hyökätä rauhassa.

Overwatch toimii pelissä jatkossa siten kuin E3-videossa. Overwatch-ampuminen on sekventiaalista. Lähintä vihollista ampuu aluksi vain ensimmäinen sotilas, ja jos vihollinen kuolee, loput tähystävät sotilaat ampuvat seuraavaa kohdetta – ja niin edelleen. Ei siis enää niin, että kaikki kuusi ampuvat lippaansa tyhjiksi, kun ensimmäinen Seeker poistaa suojanaamiointinsa vihollisvuoron aluksi!

XCOM 2 tulee ulos tänä marraskuussa ja ainakin aluksi vain PC:lle.

Lisää luettavaa