Haastattelussa 10tonsin Jaakko Maaniemi

Tilt.fi haastatteli paljon touhuavaa tamperelaista.

29.07.2017

Tamperelainen peliyhtiö 10tons on vastuussa muun muassa Tiltissä arvostellusta sanapeli Spellspiresta. Firman katalogi kattaa kymmeniä pikkupelejä niin mobiilialustoille kuin kotikonsoleille. Tilt.fi tavoitti haastatteluun 10tonsin Jaakko Maaniemen.

Kerrotko aluksi vähän 10tonsista?

– 10tons on vuonna 2003 perustettu tamperelainen indie-pelifirma, joka työllistää tällä hetkellä 11 pelinkehittäjää. Kehitämme ja julkaisemme pelejä harvinaisen laajalle laitekirjolle: mukana on muun muassa Steam, Playstation 4, PlayStation Vita, Xbox One, mobiilialustat ja tulevaisuudessa myös Nintendo Switch. Itse olen ollut mukana reilut viisi vuotta. Hoidan pääasiassa tiedotus-, markkinointi- ja jakeluasioita, mutta myös testausta ja suunnittelua. Viime vuonna julkaistussa Xenoraidissa toimin pääsuunnittelijana ja tiiminvetäjänä.

Mistä saitte idean Spellspireen? Ovatko muut sanapelit olleet vaikuttajina?

Spellspiren innoittajina ovat olleet lukuisat sanapelit, ja toisaalta Puzzle Questin popularisoima mashup-ajattelu: yhdistetään kaksi erilaista pelimekaniikkaa sekä -teemaa uudenlaisella ja hauskalla tavalla. Puzzle Questin tapauksessa ainekset olivat match-three-pulmapelailu ja perinteinen fantasiaroolipeli.

– Fantasiateema onkin hedelmällinen valinta, sillä siitä pidetään paljon ja taikuus on myös käytännössä hyvä veruke oikeastaan mille tahansa yksittäiselle pelimekaniikalle. Myös indiehitit 10 000 000 ja You Must Build A Boat olivat innoittajia, vaikka ne ovatkin suoraviivaisempia Puzzle Questin perillisiä.

Mikä oli haastavinta Spellspiren tekemisessä?

Spellspiren suurin haaste ei oikeastaan liittynyt itse pelin tekemiseen, vaan sen myymiseen. Peli tehtiin alun perin jo joskus vuoden 2014 tienoilla, aluksi pääasiassa mobiilimarkkinoita ajatellen. Jo tuolloin oli kuitenkin nähtävissä, että maksullisten mobiilipelien suosio oli syöksykierteessä, emmekä olleet kovin innostuneita markkinoita ahmivasta free to play -liiketoimintamallista.

– Pelin ollessa käytännössä valmis olimme hyvin epävarmoja julkaisutavasta – maksullisena vai ilmaisena? Asiaa vatvottiin tovi, jonka aikana näyttö free to playn ylivertaisuudesta vain kasvoi. Päätimme viimein julkaista pelin mobiiliversion free to playna, joka edellytti asiaan kuuluvia muutoksia itse peliin ja koemarkkinointia usean kuukauden soft launchin merkeissä. Soft launchin tunnuslukujen hiominen tavoitetasolle oli haastavaa, ja toisaalta lukujen luotettavuuden varmistaminen alkoi käydä kalliiksi. Lopulta peli julkaistiin huhtikuussa 2016, ja aika hyvinhän se lopulta meni. Tänä vuonna vuorossa oli sitten pelin muuntaminen maksulliseen muotoon sekä julkaisu Steamissa ja konsoleille, joka on niin ikään sujunut varsin hienosti!

PS4-versiota pelatessani huomasimme, että sitä on hauska pelata myös vaimon kanssa. Vaimo huuteli vierestä sanoja jolloin pystyin keskittymään vain ohjaamiseen. Oliko tämä teillä mielessä jo silloin, kun aloititte kääntämään Spellspirea kotikonsoleille?

Spellspire on kieltämättä hyvä kimppapeli isolla ruudulla! Tämä oli tiedossa ja siksi teimmekin pelin Steam-versioon sisäinen integraation Twitch-striimaajille. Tuen ansiosta striimin katsojat voivat ehdottaa chatin kautta sanoja striimaajalle, joka näkee ehdotukset suoraan peliruudullaan. Peli myös antaa pisteitä käytetyistä ehdotuksista ja pitää kirjaa taitavimmista ehdottajista. Twitchin pitkähkö viive aiheuttaa omat haasteensa, mutta toiminto on osoittautunut toimivaksi ja hyvin ilahduttavaksi. Suurin striimimenestys Spellspirelle on kuitenkin Polygon-pelijulkaisun striimi, jossa juontajia oli kaksi ja toinen juontajista luki ehdotuksia suoraan chatista.

Onko 10tonsin tulevaisuudensuunnitelmissa pelkästään kotikonsoleille suunnattuja pelejä?

– 10tons on alusta lähtien ollut monialustajulkaisija ja -kehittäjä. Tähän mennessä julkaistuista 40 pelistä ensimmäiset yhdeksän julkaistiin aluksi vain Windows- ja Mac-tietokoneille. Mobiili tuli mukaan vasta iOS:n ja App Storen myötä vuonna 2008. Android-julkaisut aloitettiin vuonna 2011.

– Monialustajulkaisun edut tunnistettiin pian, ja sittemmin pelit on kehitetty sellaisiksi, että ne toimivat sekä isolla että pienellä ruudulla ja erilaisilla kontrollivälineillä. Tästä olikin iso etu vuonna 2014, kun pääsimme jo alkuvaiheessa mukaan PlayStation 4:lle ja muutamaa kuukautta myöhemmin Steamiin. Sittemmin on tullut mukaan Xbox One ja tänä vuonna tavoitteenamme on aloittaa Nintendo Switch -julkaisut. Pyrimme edelleen kehittämään pelimme monialustaisiksi kasvattaen kuitenkin jonkin verran pelien ”lihaisuutta” Steam- ja konsolimarkkinoita varten. Laitteistojen tehon suhteen tilanne ei edes ole kovin haastava, sillä mobiililaitteiden teho jatkaa huikeaa kasvuaan. Ensimmäisenä kelkasta pudonnee PlayStation Vita, joka on väistämättä vanhenemassa.

Mitä muita 10tonsin pelejä voisit suositella Spellspiren ystäville?

– Meillä ei ole Spellspiren lisäksi muita sanapelejä, mutta erilaisten pulmapelien ystävien kannattaa tsekata ilman muuta Sparkle 2 ja Azkend 2: The World Beneath, joiden saatavuudet ovat samat kuin Spellspirellä.

Terveisiä Tilt.fi -lukijoille?

– Tsekatkaa tulevat pelimme Time Recoil, Tesla vs Lovecraft ja Jydge!

Lisää luettavaa