Haastattelu: Suomessa kehitetty Lumo herättää henkiin isometriset tasohyppelyt

Pelikehittäjä Gareth Noycen uutuuspeli Lumo julkaistaan useille alustoille touko-kesäkuussa.

Kotimaisen Triple Eh? -studion ensimmäinen peliprojekti Lumo näki päivänvalon PC:llä ja PlayStation 4:llä viime viikolla. Kehittäjä Gareth Noycen mukaan peliä innoittivat 1980-luvun isometrisen tasohyppelyt.

Lumon inspiraationa toimi muutama peli 8- ja 16-bittiseltä aikakaudelta”, kuvailee Noyce. ”John Ritmanin ja Bernie Drummondin pelit Head Over Heels ja Monster Max olivat suuria henkilökohtaisia innoittajia, ja Head of Over Heels oli ensimmäinen peli jonka koskaan omistin.”

”Spectrum ja Amstrad CPC -tietokoneiden kanssa kasvaminen tarkoitti sitä, että pelasin paljon isometrisiä pelejä 1980-luvulla. Se oli suosittu genre, jonka olemme tavallaan unohtaneet.”

Myös Super Nintendon klassikko Equinox (1993) näytteli keskeistä roolia Lumon synnyssä. Noyce kertoo jutelleensa Twitterissä pelin kehittäneen Ste Pickfordin kanssa, joka innosti häntä tekemään isometrisen pelin.

”Olin juuri lopettamassa Ruffian Gamesilla ja etsimässä uutta projektia”, Noyce muistelee. ”Olin aina halunnut tehdä isometrisen pelin ja Ste antoi minulle viimeisen sysäyksen yrittää sitä.”

Lumo 1

Triple Eh? -studio sijaitsee Helsingissä, mutta käytännössä Noyce muodostaa yksin studion kehitystiimin. Hän onkin peliteollisuuden veteraani, joka on työskennellyt muun muassa Crackdown 2:n tehneellä Ruffian Gamesilla sekä Fable-peleistä tunnetulla Lionhead Studiosilla.

Koska peli syntyi sooloprojektina, kesti alfa-version syntyminen kokonaiset 2 vuotta. Samalla kun Noyce opetti pelisuunnittelua, ohjelmointia ja yrittämistä Tampereen ammattikorkeakoulussa, suunnitteli hän Lumon alusta loppuun melkein yksin.

Paul Large vastasi hahmosuunnittelusta ja Dopedemand teki soundtrackin. Kaikki muu pelissä on minun työtäni, vaikka olen tosin ottanut oikoteitä esimerkiksi ostamalla ympäristötekstuureja.”

Lumo 2

Lumo tarjoaa pelaajan tutkittavaksi yli 400 huonetta, jotka kaikki sisältävät oman haasteensa. Peli on jo saatavilla PC:lle ja PS4:lle, ja kesäkuun loppuun mennessä se ilmestyy myös Xbox Onelle ja PS Vitalle. Noyce pitää kuitenkin PC-versiota pelin varsinaisena versiona, sillä Unity-pelimoottorin toiminnan vuoksi Just Add Water Developmentsin tekemistä konsolikäännöksistä jouduttiin poistamaan useita graafisia elementtejä.

”Xbox One -versio täytyi myös skaalata ylöspäin 720 pikseliin, koska ei ollut mitään muuta keinoa saada peliä toimimaan kiinteällä 60fps -kuvataajudella kaikissa huoneissa”, Noyce selittää.

Lumo on jo ehtinyt saada positiivista huomiota maailmalla. Alta näet pelin julkaisutrailerin ohella myös Eurogamerin arvion, jossa peliä kuvaillaan ”nostalgiseksi ja ihanaksi”. Lumo on saatavilla PS Storesta sekä Steamista hintaan 17,95€.

Lisää luettavaa