Voima on taas kanssamme – arvostelussa Star Wars: Squadrons

Ihmeiden aika ei ole ohi. Squadrons edustaa kaikkea, mitä hyvältä Star Wars -peliltä uskaltaisi odottaa. Vauhdikas toimintaseikkailu tempaa mukaansa perinteisesti koettuna, mutta virtuaalitodellisuus nostaa teoksen yhdeksi vuoden parhaista peleistä.

20.10.2020

Mitä ihmettä: Star Wars -lisenssipeli, joka ei ainoastaan ole täysin pelattava, vaan suorastaan erinomainen taidonnäyte siitä, miten VR-kokemuksia pitää tehdä! Vuosien varrella paljon parjattu Electronic Arts näyttää viimein ottaneen opikseen median ja fanien höykytyksestä. Aiempina vuosina pelijätti sai noottia aina Disneyltä asti kallisarvoisen lisenssin tuhlauksesta, mutta nyt jokin näyttää muuttuneen. Squadrons näet edustaa parasta Tähtien sotaa sitten alkuperäisen X-Wing VS Tie Fighter -sarjan.

Jedin paluun jälkeiseen aikaan sijoittuva Squadrons seuraa niin Imperiumin kuin kapinallisten parhaiden pilottien välistä yhteenottoa. Keskiössä on pahisten puolelta loikannut Lindon Javes, jonka dramaattinen pakoreissu avaa pelin huikeassa tutoriaalissa. Hänen oppilaansa Kerrill on armottomasti Javesin kintereillä, eikä entisten ystävien yhteenotolta voida välttyä. Samalla kapinalliset saavat viestin Imperiumin uudesta aseesta, joka saattaisi tuhota Yavinin suurtaistelun jälkimainingeissa alkaneen rauhan.

Ikävä kyllä kummankaan Kerillin tai Javesin puikkoihin ei päästä. Sen sijaan pelaajat joutuvat tyytymään mykkään ja persoonattomaan avatariin, jonka ulkoasua saa onneksi edes vähän muokata. Ideana onkin kokea Squadrons VR-kypärän kautta. Kokonaisuus palvelee tätä ratkaisua jääräpäisesti. Mikäli ei vielä omista virtuaalimasiinaa, jää Squadronista puolet kokematta. Hangaarit ovat pelkistettyjä välianimaation ja valikon sekasikiöitä, joissa ohjaus tapahtuu osoittamalla haluamaansa suuntaan. Kokonaisuus muistuttaa vanhoja Wing Commander -pelejä, joissa kuuluisat näyttelijät kävivät slummailemassa isompien tuotantojen välissä.

Kampanjassa ei ole paljoa koluttavaa, mutta reilun kymmenen tunnin tutoriaalina se toimii hienosti. Tehtäviä on tusinan verran, eikä tarinassa pysty vaikuttamaan lopputuloksiin tekojen myötä. Ongelma näissä trilogioiden väleihin sijoittuvissa tarinoissa onkin se, etteivät ne yksinkertaisesti pysty irtautumaan kiveen hakatusta mytologiasta. Squadrons toimii omana teoksena juuri ja juuri, mutta ei pysty luonteensa vuoksi jättämään suurempaa jälkeä itsestään.

Moninpeli sen sijaan tarjoaa hupia useammaksi tunniksi vaivatta. Tällä kertaa ilahduttavaa on myöskin huomata, ettei peliä ole pilattu änkemällä siihen mikromaksuja tai saalislaatikkoja. Kenttiä on ehkä hitusen liian vähän, mutta änkyröinti unohtuu hetkessä kun toimintaan pääsee sisälle.

Pääpaino on vahvasti VR:n varassa, minkä rinnalla perinteinen monitorilta pelaaminen tuntuu vajaammalta kokemukselta. Audiovisuaalinen toteutus on kuitenkin ensiluokkaista oli sitten monitori tai kypärä päässä. Virtuaalitodellisuudessa X-Wingin tai Tie-Fighterin ohjaamo herää henkiin täysin uudella tavalla, jollaisesta oltaisiin voitu vain unelmoida kymmenen vuotta sitten. Vihollisten paikantaminen päätä kääntelemällä muistuttaa avaruuden äärettömyydestä ja tunnelma on käsinkosketeltavissa kun ensimmäistä kertaa loikkaa hyperavaruuteen oman aluksen puikoissa.

Ohjaimella tai näppäimistöllä sekä perinteisen näytön ääressä pelattuna Squadrons on edelleen täysin pätevä ja vauhdikas seikkailupeli. Esitystavasta huolimatta kokonaisuus vie mennessään. Kehittäjä Motive Studios on tavoittanut toiminnassa saman hektisen taianomaisuuden, mikä elokuvien avaruustaisteluissakin viehättää. Vihollisen alukset singahtelevat ympärillä, tähtihävittäjiä pitkin liitäminen salpaa hengen ja iho nousee kananlihalle John Williamsin mestarillisten sävellysten alkaessa soimaan.

Hyvän Star Wars -pelin tavoitteena on aina ollut emuloida elokuvien fantasiaa valkokankailta interaktiiviseksi kokemukseksi. Tekijätiimi on ymmärtänyt miksi vauhdikas laserhippa tuntuu niin hurjalta. Squadrons tuo sen saman tunteen kotikoneille jokaisen koettavaksi.

Saatavilla: PC (testattu), PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation VR, Xbox One, Xbox One X
Ikäraja: PEGI 12 (kielenkäyttö)

Ladakerhon kokoontumisajot vuosimallia 3 ABY.

Lisää luettavaa