Pitkä matka kotiin – katsauksessa The Long Journey Home

Avaruusseikkailua indiemeiningillä.

29.09.2016

Daedalic Entertainment pelistudio esitteli Gamescomissa työn alla olevan avaruusseikkailu The Long Journey Homen. Starflightin ja Star Control II:n kaltaisten klassisten avaruusseikkailujen tunnelmaa yhdistävän indieroolipelin odotettu julkaisupäivä on vuoden vaihteessa.

Seikkailu alkaa miehistön valinnalla. Tehtävänannon mukaan kyseessä on rutiinihyppäys, jonka aikana ei pitäisi olla odotettavissa mitään erikoista. Näin voit huoletta valita mukaasi vaikka hieman katkeroituneen venäläisen insinöörin tai aluksen kehitystä rahoittaneen bisnesmiehen – taistelukoulutettua huipputiimiä sen sijaan ei ole mission luonteen takia saatavilla. Vaihtoehtoja miehistön jäseniksi on noin kymmenen, mutta vain neljä pääsee mukaan. Kullakin ehdokkaalla on omat erityisosaamisalueensa, joten valinnalla on todella suuri vaikutus matkan aikana saatavilla oleviin taitoihin ja toimintamalleihin.

thelongjourneyhome-kat1

Miehistön valinnan jälkeen jokin menee mönkään. Rutiinihyppy ei sujukaan niin kuin pitäisi, ja pelaaja haaksirikkoutuu vieraaseen aurinkokuntaan toiselle puolelle galaksia. Osittain haavoittuneella miehistöllä ja hajoamispisteeseen kolhitulla avaruusaluksella pitäisi pystyä luovimaan tiensä avaruuden läpi takaisin maahan. Varsinaista käsikirjoitettua tarinaa ei ole, vaan pelin kulku on itsestä kiinni.

Tutkittava maailma luodaan proseduraalisesti: ennen pelin alkua syötetään joukko kirjaimia generaattoriin, joka käyttää annettua sanaa pohjana universumin luomiseen. Näin ollen jokainen galaksi planeettoineen on erilainen. Jotkin maailman osat pysyvät aina samoina, kuten esimerkiksi avaruusolennot luonteineen, mutta planeetat olosuhteineen ja edessä olevine haasteineen ovat satunnaisgeneroituja. Tämä varmistaa sen, että jokainen läpipeluukerta on uniikki, mutta universumista voi silti oppia asioita, jotka helpottavat tulevia pelikertoja. Lisäksi ohjelmointi on toteutettu siten, että tallennuksia on vain yksi. Aiempiin tallennuksiin ei siis voi palata, vaan eteneminen tallentuu jatkuvasti. Näin on haluttu varmistaa, että pelaajan jokainen valinta on merkityksellinen, eikä päätöksiä pääse ”testaamaan” aiempia tallennuksia latailemalla.

thelongjourneyhome-kat2

Aluksen ohjaaminen universumin läpi tapahtuu kolmannessa persoonassa. Pelaajalla on koko ajan selkeä käsitys omasta sijainnistaan ympäröiviin planeettoihin ja avaruusroinaan nähden. Suuren aluksen ohjaaminen avaruuden syövereissä muistuttaa kehittäjien sanojen mukaan laivan ohjaamista. Koko tuo myös hitautta, eikä reagointi ohjaukseen ei ole välitöntä. Yhteentörmäysten välttämiseksi lentämiseen joutuu oikeasti keskittymään. Lisäksi planeettojen, tähtien ja mustien aukkojen painovoimat vaikuttavat myös ohjaukseen. Painovoimakenttiä voi myös oppia hyödyntämään: oikein hyödynnettynä painovoimakentällä voi säästää polttoainetta esimerkiksi säätämällä aluksen lentoratoja. Ison aluksen navigoiminen universumin läpi ei toki ole ainoa mitä tutkimusmatkalla voi tehdä. Käytettävissä on myös pienempi lentomoduuli, jolla pelaaja pääsee laskeutumaan planeetoille. Planeetat voivat sisältää kaikkea kuumista aavikoista rikkaisiin avaruuskaupunkeihinpuhumattakaan vaihtelevista lämpötila-, sää- ja painovoimaolosuhteista. Jokainen laskeutuminen on uudenlainen haaste – eikä todellakaan riskitöntä.

Näkemistä todellakin riittää, sillä aurinkokunnat ja planeetat ovat kaikki erilaisia. Taidetyyli poikkeaa perinteisestä realistisuutta tavoittelevasta grafiikasta. Geometrisia muotoja ja teräviä reunoja on paljon, mutta alkuhämmennyksen jälkeen erikoinen tyyli ei enää häiritse. Ympäröivä maailma on värikäs ja täynnä tutkittavaa, sekä paikoitellen henkeäsalpaavan kaunis. Lyhyen vilkaisun perusteella vaikuttaa siltä, että universumien sopukoiden tutkimisen parissa viettää mieluusti hetken jos toisenkin ihan vain ihaillakseen maailmankaikkeuden kauneutta.

Planeetoilla on toki muutakin tekemistä kuin vain maisemien ihailu: tarjolla on nimittäin runsaasti kerättävää alkuaineista aina muinaisten kaupunkien aarteisiin asti. Kerätyt materiaalit ovat välineitä, joilla voi potentiaalisesti ostaa tiensä ulos kiperästä tilanteesta, selvittää uusia sanoja avaruusolentojen kielistä, parantaa miehistön kuntoa tai korjata rikkoutunutta alusta. Sekä iso pääalus että laskeutumismoduuli voivat vahingoittua huolimattoman lentämisen, taisteluiden tai muiden kommervenkkien kautta, minkä lisäksi miehistön jäsenet voivat myös kuolla. Jos menettää koko miehistön, peli luonnollisestikin loppuu. Mitä enemmän universumia tutkii, sitä kattavammaksi pelaajan tietokanta kertyy. Kokemuksen kertyessä on entistä helpompi kommunikoida muiden galaksien asukkaiden kanssa sekä kartoittaa tietä kohti kotia.

thelongjourneyhome-kat3

The Long Journey Homen sisältö ei jää kuitenkaan ainoastaan kauniiden ja joskus uhkaavienkin planeetoiden tutkimiseen. Roolipeliosuus tulee vahvasti esille kommunikoinnissa muiden lajien kanssa. Kanssakäymistä ei voi välttää, sillä ainoa tapa siirtyä aurinkokunnasta toiseen on suurten portaalien kautta, jotka ovat luonnollisestikin avaruusolioiden vallan alla. Eikä yksikään laji päästä vieraita portistaan läpi ilman vastapalvelusta. Pelaajan tehtäväksi jää etsiä tapa saada lupa portin käyttöön – tapahtui tämä sitten väkivallalla, kaupankäynnillä tai diplomatialla. Kullakin rodulla on omat mielihalunsa ja toimintatapansa, sekä tietysti vahvat mielipiteet muista roduista. Tämä luo oman haasteensa diplomatiaan, sillä yhdelle lajille kumartaminen voi tarkoittaa sodanjulistusta toiselle. Aina kun saa uusia ystäviä, luo myös vihollisia. Lisäksi kommunikointi on vahvasti riippuvaista siitä, kuinka paljon avaruuskieliä miehistö on saanut tutkittua ja opittua. Alkuun kommunikointi on kankeaa, ja todennäköisyydet väärinymmärtämiseen suuret. Ainoa helpotus on se, että avaruusmuukalaisten luonteenpiirteet ovat samat peligeneroinnista riippumatta. Jos yhdellä kerralla tekee kuolemaan johtaneen kriittisen virheen, ainakin seuraavalla kerralla on sitten viisaampi.

Puolen tunnen esittelyn perusteella The Long Journey Home vaikuttaa paketilta, jossa riittää tekemistä hyväksi aikaa. Kaikkein parhaiten pelin kuitenkin myy sitä esittelevän kehittäjän rehellinen, lapsenomainen innostus omasta luomuksestaan. Se saa kuulijankin innostumaan ajatuksesta, että vaikka matka kotiin voi olla pitkä, sille tekee mieli lähteä.

The Long Journey Home julkaistaan PC:lle, Playstation 4:lle ja Xbox Onelle alustavasti joulukuussa. Kehittäjien mukaan on kuitenkin todennäköistä, että todellinen julkaisupäivä venyy vuodenvaihteen yli.

Lisää luettavaa