Arvostelussa Pillars of Eternity – ”Omalla tavallaan lähes täydellinen”

15.04.2015

Pillars of Eternity sai alkunsa valtavan menestyneenä Kickstarter-projektina. Se pääsi 1.1 miljoonan dollarin tavoitteeseensa vuorokaudessa. Pelistudio Obsidian on tehnyt lukuisia hyviä roolipelejä, kuten Fallout: New Vegas ja Alpha Protocol. Ideana oli tehdä perinteinen ylhäältä kuvattu roolipeli klassikkojen kuten Baldur’s Gate tyyliin.

Tämän lupauksen valmis peli totisesti lunastaa. Pillars of Eternity on käytännössä Baldur’s Gate 3. Se ei sijoitu D&D-pelien Forgotten Realms -maailmaan, mutta ero ei ole järin suuri. Tyylilajina on nytkin korkealentoinen mutta perinteinen fantasia. Yhteneväisyyksiä on pienienkin yksityiskohtien tasolla, kuten omien hahmojen ja vihollisten värikoodauksessa.

Pillars of Eternity on se Baldur’s Gate, jota ikääntyvät pelaajat rakkaudella muistelevat pelanneensa joskus kauan sitten. Se on viilattu, siistitty ja puleerattu toimivaksi ja virtaviivaiseksi kokonaisuudeksi, joka toimii kuitenkin pitkälti viisitoista vuotta vanhan pelisuunnittelun ehdoilla.

Sankarin erikoisominaisuutena on kyky tarttua elävien ja äskettäin kuolleiden sieluihin. Se sallii katsoa sivuhahmojen taustatarinoita ja selvittää rikoksia. Maailmanpelastusjuonikin on, ja siihen valahdetaan mukaan melkein vahingossa. Päämajana on Assassin’s Creed -tyylinen linna jota voi parannella rahalla, ja jonka alta löytyy viisitoistakerroksinen superluolasto.

Taistelijoiden ja velhojen lisäksi pelissä on erikoisempia hahmoluokkia, kuten laulaja, joka antaa muille hahmoille bonuksia. Jos ryhmästä puuttuu oikea tyyppi, voi tavernasta palkkaamalla tehdä itse uuden. Se on hyvä, jos tarvitaan jotain tiettyä ominaisuutta.

Muutama kauneusvirhe pelissä on. Kickstarter-tukijoita muistetaan pelin hautausmailla ja mausoleumeissa. Se on toki koskettavaa, mutta myös häiritsee pelikokemusta. Taisteluissa hahmot eivät ole järin itseohjautuvia, joten mikromanagerointi ei ole ainoastaan mahdollista, vaan myös pakollista.

Pillars of Eternity on nostalgiapeli. Se on omalla tavallaan lähes täydellinen, mutta pelaamisesta puuttuu uutuuden tuoma jännitys.

KEHITTÄJÄ
OBSIDIAN ENTERTAINMENT

JULKAISIJA
PARADOX INTERACTIVE

TESTATTU
PC

MUUT ALUSTAT
MAC, LINUX

ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON

IKÄSUOSITUS

PELAAJIA
1

PLUSSAT
VETÄVÄ
KAIKKI TOIMII

MIINUKSET
KICKSTARTER-FIILISTELY
LIIKA RETROILU

PÄÄSTÖTODISTUS
Pillars of Eternity on täydellinen peli vuodelta 2000

ARVOSANA
8

LAJITYYPPI
Roolipeli

JULKAISTU
26.3.2015

Lisää luettavaa