Arviossa Middle-Earth: Shadow of Mordor – ”Puutteet unohtuvat, kun jahtaa jo kerran karkuun päässyttä pahista.”

05.10.2014

Middle-Earth: Shadow of Mordor on Taru Sormusten herrasta -romaanien maailmaan sijoittuva toimintapeli, jonka esikuvia ei ole vaikea arvata. Ilmeisin on saman julkaisijan Batman: Arkham Asylum ja Arkham City. Näistä peleistä on napattu toimiva avoimen maailman peruskaava. Assassin’s Creed -peleistä on lainattu myös, ja Far Cry 3:kin on joutunut antamaan osansa.

Shadow of Mordor onkin huonoimmillaan ihan alussa, kun pelaaja näkee vain lainoja ja kliseitä. Päähenkilö Talion on tummahiuksinen yrmeä mies, jonka perhe tietty tapetaan heti kättelyssä. On vaikea kuvitella, miten hän voisi olla hahmona tavanomaisempi.

Peliä ei onneksi tarvitse pelata kauaa, ennen kun sen hienoudet alkavat nousta esiin. Pelin avoimessa maailmassa kulkee Sauronin armeijan sotilaita ja komentajia. Talion metsästää heitä, mutta jos taistelussa kuolee, ei välttämättä saa yrittää samaa tilannetta uudestaan. Sen sijaan Talion palaa henkitorniinsa ja taistelusta selvinnyt pahis saa kokemusta ja muuttuu vahvemmaksi. Seuraavan kerran kun pelaaja yrittää samaa vihollista, tämä alkaa naljailemaan siitä kuinka voitti jo yhden taistelun.

Jos satunnainen perussotilas tappaa Talionin, hänet ylennetään nimipahikseksi.

Systeemi toimii erinomaisesti. Kuolemisesta ja häviämisestä tulee osa pelikokemusta ja maailma tuntuu poikkeuksellisen elävältä. Sauronin armeijan ylennykset, pahisten kaksintaistelut ja muu draama kiinnostavat yhtäkkiä enemmän, kuin pelin perus-ok:t tarinatehtävät.

Shadow of Mordor onkin joidenkin Ubisoftin pelien tapaan parhaimmillaan silloin, kun pelaaja ottaa tuntumaa pelin kekseliäisiin mekanismeihin tai tekee sivutehtäviä. Tarinan kuluessa sankarin pökkelömäisyys alkaa ärsyttää. Häneen tuo vähän lisäväriä aavekaveri, mutta sekään ei ole loputtoman kiintoisa. Maailmakin on varsin harmaa.

Peli ei ole ihan niin iso kuin avoimen maailman spektaakkeleilta tänä päivänä on totuttu odottamaan, mutta se ei haittaa. Olennaista on, että Shadow of Mordor toimii, ja sitä on hauska pelata. Puutteet unohtuvat, kun jahtaa jo kerran karkuun päässyttä pahista.

KEHITTÄJÄ
Monolith Studios

JULKAISIJA
Warner Bros.

TESTATTU
PS4

MUUT ALUSTAT
PC, PS3, Xbox 360, Xbox One

ARVOSTELIJA
Juhana Pettersson

IKÄSUOSITUS
18+

PELAAJIA
1

PLUSSAT
Maailma elää
Viholliset kehittyvät

MIINUKSET
Tylsä maailma
Tylsä päähenkilö

PÄÄSTÖTODISTUS
Tutun tuntuinen mutta toimiva hiippailuseikkailu Tolkienin maailmassa

ARVOSANA
8

LAJITYYPPI
Avoin maailma

JULKAISTU
3.10.2014

Lisää luettavaa