Arviossa Gods Will Be Watching – ”kömpelön pelimekaniikan vuoksi vain toivoisi pelin olevan jo ohi”

18.10.2014

Ludum Dare -tapahtumat haastavat pelintekijöitä tekemään 72 tunnissa pelin. Joskus seasta löytyy todellisia helmiä. Gods Will Be Watching oli yksi näistä: pieni yhden kohtauksen eloonjäämistarina, jossa oli punnittava raskaita vaihtoehtoja ja heitettävä moraali romukoppaan. On todellinen sääli, että täysimittaiseksi laajennettu peli ei yllä lähimainkaan samalle tasolle.

Peli tapahtuu kuudessa kohtauksessa. Kussakin episodissa on tiukka tilanne päällä, kuten kidutussession läpi selviäminen. Pelaaja ei pääse liikkumaan vapaasti, vaan voi vain valita esillä olevista vaihtoehdoista sen, mikä todennäköisesti pitää hengissä. Pelin käynnistävä panttivankitilanne onkin erinomainen esimerkki rakenteesta. Jos vankeja kurittaa liikaa tai on liian pehmeä otteissaan, nämä käyvät käsiksi. Jos taas jättää tietopankkien hakkeroinnin huomioimatta, ei ryhmä ole riittävän nopea, ja ovea lähestyvä rynnäkköpoliisien rykelmä niittaa koko porukan. Kaikkeen ei ole aikaa ja jokainen ratkaisu keikuttaa kiikkerää vaa’ankieltä kuoleman ja selviytymisen välillä. Aina ei myöskään ole tilaa tunteilla vaan on annettava jonkun kuolla.

Peruskonsepti onkin mainio. Toteutus ei ole. Gods Will Be Watching nojaa nimittäin sadismiin kaikilla väärillä tavoilla. Väärässä kohtaa tehty valinta saattaa päättää kohtauksen yllättävään äkkikuolemaan, jonka jälkeen koko kohtaus on otettava alusta. Episodit saattavat olla pituudeltaan puolikin tuntia. Tilannetta pahentaa se, että pelimekaniikka käyttää todennäköisyyksiä ja satunnaistuloksia sortaakseen pelaajaa. Joskus tekee kaikki oikeat ratkaisut, mutta peli tappaa koska nyt vain sattui käymään näin.

Koska Gods Will Be Watching nojaa vahvasti painostaviin tilanteisiin, on narratiivi ja kerronta tärkeää. Armottomien tilanteiden teho kuitenkin latistuu koska dialogi on enimmäkseen tönkköä, jopa naiivia. Onnettoman kerronnan vuoksi hahmoista ei jaksa välittää, ja kömpelön pelimekaniikan vuoksi vain toivoisi pelin olevan jo ohi. Harmi, sillä moraalin ja pakon välinen kamppailu on sangen herkullinen asetelma, jota hyödynnetään peleissä ihan liian vähän.

Kehittäjä
Deconstructeam

Julkaisija
Deconstructeam

Testattu
PC

Muut alustat
Mac, Linux

Pelaajia
1

Ikäraja
16+

Hyvää
+ EETTISESTI ARVELUTTAVIA TILANTEITA
+ PAKON SANELEMAT HIRMUTEOT

Huonoa

– SATUNNAISUUTEEN LUOTTAVA PELIMEKANIIKKA
– KÖMPELÖ DIALOGI JA KERRONTA
– EI TALLENNUSPISTEITÄ

Loppukaneetti
Riipivä peli, mutta väärällä tavalla

Arvosana
5/10

Arvostelija
JORI VIRTANEN

Julkaisupäivä
24.7.2014

Lisää luettavaa