Arviossa Abyss Odyssey – ”Iskujen, väistöjen ja erikoisliikkeiden oikea ajoitus onkin tärkeää kun viholliset käyvät päälle isona laumana”

18.10.2014

Abyss Odyssey on toimintaseikkailu, joka muuttuu jokaisella pelikerralla. Se on kerros kerrokselta vaikeutuva, sivusta kuvattu mätkintä, jonka ympäristö arvotaan joka pelikerralla uusiksi.

Pelin taustatarina on hauska. Maan sisässä asuva velho näkee niin pahoja painajaisia, että todellisuuden luonne muuttuu hänen ympärillään. Taikurin unista muotoutuneet painajaismaiset hirviöt kipuavat kohti pintaa, ja vain sankaritar Katrien, unikuvajainen itsekin, voi pistää pahuudelle kampoihin. Hienona lisänä Katrien on pelin sisäisellä logiikalla kuolematon, koska hänkin on vain uni. Tämän järkeilyn ansiosta Katrien kerää kokemusta jokaisesta pelikerrasta, vaikka edessä oleva luolasto eläisikin jatkuvasti.

Ollakseen mustan maagin paha uni, taikurin painajainen on yllättävän kaunis ja värikäs. Ympäristöt ovat edustavat enemmän art nouveau -tyylisuuntaa kuin niitä ainaisia Helvetin liekkejä. Synkkyys on näistä syvyyksistä kaukana.

Pelin varsinainen sydän on tietysti taistelu. Aluksi tahmaiselta vaikuttava systeemi paljastuu nopeasti tarkkuutta vaativaksi hienomekaniikaksi. Iskujen, väistöjen ja erikoisliikkeiden oikea ajoitus onkin tärkeää kun viholliset käyvät päälle isona laumana. Nappeja sumeasti hakkaamalla ei sankarimatkasta tule mitään, sillä pahikset lyövät lujaa. Toisaalta kun askeleet alkavat olla hanskassa, hommasta alkaa tulla vähän liiankin helppoa. Hivenen harmittaa myös, että Katrienin varusteet on rajoitettu käytännössä vain eri aseisiin ja pariin sormukseen. Olisi kiehtovampaa, jos erilaisia taistelutyylejä tuettaisiin laajemmalla panssari- ja taikaesinetarjonnalla.

Isoin ongelma on kuitenkin sisällön köyhyys. Vaikka Abyss Odyssey onkin omaperäinen ja sen taistelussa kivasti syvyyttä, luiden päällä ei ole juurikaan lihaa. Kun luolaston on kolunnut kertaalleen läpi, sen on käytännössä jo nähnyt kaikilla tavoilla. Uusiutuvissa kammioissa ei ole riittävästi variaatiota eikä vihollisrepertuaarissa vaihtelua, että pelin pariin jaksaisi palata kovinkaan monesti. Tämän tyylisiä pelejä on kuitenkin rajoitetusti, joten jos esteettinen mätkintä kiinnostaa, Abyss Odyssey voi hyvinkin olla pitkäikäinen ystävä.

KEHITTÄJÄ
ACE Team

JULKAISIJA
Atlus

TESTATTU
PC

MUUT ALUSTAT
Xbox 360, PS3

ARVOSTELIJA
JORI VIRTANEN

IKÄSUOSITUS
12+

PELAAJIA
1

PLUSSAT
ALATI MUUTTUVAT LUOLASTOT
VÄRIKÄS JA TYYLITELTY ESTETIIKKA
TOIMIVA TAISTELUSYSTEEMI

MIINUKSET
LIIAN VÄHÄN VARIAATIOTA
EI JUURIKAAN ERIKOISKENTTIÄ
EI ETSIMISTÄ, VAIN ETENEMISTÄ

PÄÄSTÖTODISTUS
Värikylläinen ja esteettisesti ihastuttava luolastokomppaus

ARVOSANA
7

LAJITYYPPI
Toiminta

JULKAISUPÄIVÄ
15.7.2014

Lisää luettavaa